Ett plastfritt hem...

"I'm a barbie girl in a barbie world, it's so plastic it's fantastic" något så där går ju låten som Aqua skrev nån gång back then (jag är inte så fascinerad av årtal och sånt nej nu fokuserar vi på va ho säger).
Jag har precis fått upp ögonen för det plastberg som belägrar jorden, kanske inte precis här i sverige, här ser vi inte direkt plasten, den ligger fint undangömd på någon återvinningsstation. På andra delar av jorden finns det däremot människor som bor på berg av sopor, därav väldigt mycket plast. Nått ska det ju va till för.
Nej men seriöst, jag insåg hur mycket plast som faktiskt finns i hemmet det är i princip plast överallt och det är ju inte så att allt är giftfri plast heller, http://sn.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=24191&CFTOKEN=12818397&id=1631 här kan man läsa om vilka plaster som är giftiga och vilka plaster som det ännu inte finns några hälsoeffekter upptäckta, ännu!!!
Det första jag upptäckt som inte är speciellt giftfritt är mina fina köksredskap i plast, de består alltså av gifter och ska bytas ut, pronto!!
Vad ska jag då byta ut dem med, få tänkter jag så här, rostfritt stål, kan det vara nått.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_st%C3%A5l Här kan den som är intresserad av rostfritt stål läsa lite extra.
Som jag uppfattar det så är rostfritt stål rätt okej, jag har inte hittat någon fakta som tyder på att rostfritt stål skulle vara farligt att använda i köket eller någon annan stans heller för det. Rostfrittstål är dessutom väldigt återvinningsbart vilket är bra. Sen vet jag inte hur mycket energi det går åt för att återvinna det om man nu vill gå ett steg längre i ledet. Men jag skippar det, rostfritt stål, halleluja!!!!

 


Kommentarer
Postat av: charlotte

Har du läst detta om babyvåtservetter också http://sn.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=24467&CFTOKEN=94067805&id=1624 hälsningar Lotta

2011-02-13 @ 22:22:15
Postat av: Rekomama

Ja usch det är hemskt, jag har börjat skölja av under handfatet och ta med våta servetter i en plastpåse =)

2011-02-14 @ 10:45:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0