Giftiga leksaker?

Har besökt sidan www.healthystuff.org där man undersöker vardagliga saker utifrån hur mycket giftiga kemikalier som finns i dem. Bl.a. undersöker man leksaker, jag trode ärligt talat att leksaker borde vara de saker som producenterna verkligen ser till att hålla giftfria, men icke sa nicke. Då glömde jag förstås bort att det är pengar pengar pengar som styr världen idag. Synd!!
Den här lilla björnen anses ha en låg riskfaktor eftersom att han innehåller så små mängder eller inga alls kemikalier. Jag skulle helst slippa kemikalierna helt, men men man kan inte få allt här i världen.
Dom här låtsas ormarna är lite halvgiftiga och hamnar på medium nivå. Men det vet väll alla att ormar är giftiga, det måste ju kännas äkta att leka med dom.
Alla leksaker finns ju inte med på den här sidan heller, men fler och fler tillkommer allt eftersom de testas antar jag. Skulle va kul om det fanns en sån här sida på svenska.
Summan av kardemumman leksaksindustrin har nått skumt på gång...

Kommentarer
Postat av: Lina Svensson

Hej, ja visst är det läskigt att det överhuvudtaget finns gifter i leksaker! Vi bor ju i Sverige med lagar och regler! Som tur är finns det några fina butiker där man kan köpa leksaker som är helt fria från onyttiga kemikalier, EkoLeko, Alvehamn, Hulteribulter och Smaksatt är några jag brukar besöka.

2011-05-26 @ 08:44:31
Postat av: Rekomama

Ja jag blir förvånad över att det får förekomma. Men Va härligt att det finns några butiker som anstränger sig för att erbjuda bra leksaker, det känns hoppfullt!

2011-05-27 @ 13:32:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0